Husker du dogmefilmene? Dette var filmer som sprang ut av et konsept noen tåkete danske filmregissører hadde kommet opp med som en overreaksjon mot påkostede filmer. Fremfor god produksjon som gjør at seeren får med seg hva som foregår, la denne tradisjonen vekt på at alt skulle være så naturlig som mulig, noe som visstnok betød håndholdte kameraer i grumsete omgivelser. I så måte var dogmefilmen for filmprodusenter det samme som festbilder er for profesjonelle fotografer.
Dogmefilmtradisjonen døde snart ut, da man til slutt innså at disse filmene var ubrukelige som underholdningsprodukter for andre enn de involverte. Det betyr dermed ikke at dogmetankegangen ikke kan ha noe for seg innenfor andre medier. Innenfor tegneseriemiljøet er en ny dogmebølge på vei. Tegneseriekollektivet, som kaller seg Dogme 08, har sett seg lei på suksessfulle tegneserier, og har stipulert følgende ti dogmer for det de kaller dogmetegneserien:
En på kanten sofistikert og velprodusert dogmetegneserie, utført på skriveblokk:
Kontordogme, utført på boblekonvolutt med sprittusj og markeringstusj:
Dogmeklassikeren «Ikke ballespark likevel», tegnet på pizzaeske med Lypsyl: